torsdag 11. september 2008

Er en engel en form for Gud?

På barneskolen hørte vi mange historier i KRL-timene, mange av dem omhandlet engler. Jeg husker spesielt historien om engelen Gabriel som skulle informere Maria at hun var med Guds barn. Noe av historien gikk følgende

’'Engelen Gabriel ble sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria. Engelen kom inn til henne og sa: «Vær hilset, du som har fått nåde! Herren er med deg!» Hun ble forskrekket over engelens ord og undret seg over hva denne hilsenen skulle bety. Men engelen sa til henne: «Frykt ikke, Maria! For du har funnet nåde hos Gud.’’

Så kommer spørsmålet: Er en engel en form for Gud?

Jeg har nok aldri sett på engler som en slags Gud, men som guds sendebud og tjenere.
Et sendebud som bringer Guds ord til dem som skal høre det. Engelen har for meg vært et individuelt vesen, som gjerne ikke har vært en del av Gud, men av himmelen.

I historien om engelen Gabriel ovenfor, står det i siste setningen ‘’ Frykt ikke Maria! For du har funnet nåde hos Gud.’’ Her føler jeg engelen referer til en høyere makt, en makt som er høyere enn seg selv. Hvis engelen var en form for Gud, eller en del av Gud, ville den kanskje brukt et litt annet ordvalg, og heller hintet litt mer til at det var seg selv han snakket om.

I de historiene jeg har hørt om engler tidligere, har de alltid blitt omtalt som noe uvanlig godt og hjelpsomt. Nå nylig derimot har mitt syn på engler blitt drastisk todelt. I religionsboken kunne man lese at satan var en engel, og jeg kan ikke si at jeg forbinder satan med noe spesielt godt. For min del bekrefter dette teorien om at engler ikke er noen form Gud, men heller svært så individuelle vesener, som riktig kan ta uante veier.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Godt skrevet, likte spesiellt siste avsnitt, det med at Satan er også en englel. Hadde engler vert an form for Gud, hadde da Satan også vert en del av Gud?

Anonym sa...

Hei, Bra at du brukte Gabriel som eksempel. Syns at det får fram tydeligere at engler ikke er en form for gud, noe jeg er enig i. Som du sier er englene en del av himmelen og ikke av Gud. Når engelen Gabriel taler til Maria refererer han alltid til Gud, som i den siste setningen. På en måte taler Gud til Maria gjennom Gabriel. Hadde engelen Gabriel vært en gud hadde han kanskje heller sagt: "Frykt ikke, Maria! For du har funnet nåde hos meg." ?