torsdag 11. september 2008

Er kvinner mer religiøse enn menn?

Etter mye tanker rundt spørsmålet ’’ om kvinner er mer religiøse enn menn’’ kom jeg frem til at om jeg ville finne svaret på dette, måtte jeg ta å snu og vende litt på det, vende litt på det igjen, og deretter spør meg selv: Hvis man går ut i fra at kvinner faktisk er mer religiøse enn menn, hva er det da som gjør at menn ikke velger å tro i like stor grad?

For meg blir det hele blir jo bare spekulasjoner. Men det kan jo tenkes at gutter/ menn har alltid hatt en forkjærlighet for vitenskap. I klassen sitter blant annet enn hel gjeng og lager dataanimerte dinosaurer i friminuttene. En annen klassisk gutteinteresse er romfart, gjerne sneket inn bakveien gjennom science fiction. Kan det være slik at mange gutter har funnet ”alternativet” til religion, gjennom det mer håndfaste?

For vi har jo den berømte utviklingslæren eller evolusjonslæren om du vil, læren om at alle nålevende dyr – og planter har utviklet seg fra små vesener med ikke- eksisterende hjerner, til dagens spekter med både velfungerende gutter og jenter . Er det slik at gutter faktisk tror mer på utviklingslæren, som kan gjøre at de ikke er mer religiøse, eller er det egentlig bare slik at de blir påminnet om sitt biologiske opphav ved å se seg selv i speilet om morgenen?

Nei, jeg tror egentlig ikke at kvinner er noe spesielt mer religiøse enn menn, jeg kan egentlig ikke helt finne ut av hva som skulle gjøre den forskjellen. Selv om menn kanskje kan virke mer interesserte i dataanimerte dinosaurer og slikt, så er nok både kvinner og menn i dag såpass oppdatert på både religion og vitenskap (til og med utviklingslære), at det hele blir vel egentlig opp til den enkelte og bestemme hva man skal mene og tro. Rett og slett.

Ingen kommentarer: